dinsdag 27 oktober 2009

logboek 2e gedeelte

Wanneer: 24-09-09

Waar: H4
Wat besproken:
Bij deze les was ik er pas vanaf de tweede helft. In deze les hebben * leerling A,leerling B, leerling C en leerling D een lesje van 10 minuten gegeven. Het lesje van leerling A had ik net gemist. Ik heb daarvan nog wel de evaluatie meegemaakt. In deze les heeft de rest van de groep inclusief de docente de leerlingen geëvalueerd die een lesje hadden voorbereid.

De eerste die ik van het begin af aan heb gezien was het lesje van Leerling B. Dit lesje ging over symbolisme. Haar manier van praten en lesgeven is erg aangenaam. Ik heb van haar geleerd dat je gewoon je zelf moet zijn omdat je op deze manier het charmants over komt. Als je een foutje maakt mag je dit best zeggen. Leerling B zetten een erg leuk filmpje op, maar omdat ze daarvoor niks heeft gezegd duurde het even voordat de klas de aandacht voor het filmpje had.

Ik heb hiervan geleerd dat je altijd aan moet geven wat er precies gebeurt en de leerlingen te horen moeten krijgen wat er van hun op dat moment verwacht word. Leerling C was hierna aan de beurt met haar lesje over het impressionisme. Leerling C is een geboren docent. Ze wist genoeg over het onderwerp, waardoor ze er makkelijk over kon vertellen. Ze sprak de klas op een leuke manier aan en zorgde ervoor dat er interactie met haar en de leerlingen was. Ook liet zij de klas vragen beantwoorden en liet ze sommige leerlingen wat op het bord tekenen. Hierdoor blijft de klas erg geïnteresseerd en oplettend. Het lesje van Leerling D ging over lijnperspectief. Ik vond dit lesje niet echt een lesje maar meer een presentatie. Wat ik wel erg leuk vond was dat zij ook doormiddel van het bord leerlingen er op te laten tekenen waardoor de interactie tussen de klas en docent groter werd. Ik vind een goede afsluiting/ samenvatting een belangrijk gedeelte van de les. Ik vind dit omdat alles dan nog een keertje herhaald word, waardoor de leerlingen alles nog een keertje te horen krijgen en daarmee kansen krijgen om vragen te stellen over de opgegeven stof. De docente vroeg na elke lesje hoe de leerling het zelf vond gaan en liet de andere leerlingen een evaluatie formulier in vullen. Ook moesten alle leerlingen twee tops en een tip opschrijven. Deze tips en tops werden dan besproken.

Wanneer:01-10-09
Waar:
Wat besproken:
De docent had voor de hele klas het stageformulier uit geprint. Dit omdat sommige leerlingen het verkeerde had uitgeprint. In deze les hebben we de stagebrochure besproken. We hebben dit gedaan door in groepjes de verschillenden competenties te bespreken en te bekijken of wij zelf docenten kennen die voldeden aan de verschillenden niveaus van elke competentie. Hierdoor heb ik ingezien dat bijna geen enkele leraar aan alle competenties voldoet. Ook heb ik hierdoor ingezien wat ik zelf misschien al een beetje kan en wat ik nog wil en moet leren. Ook hebben we verschillenden mentor zaken besproken.

Wanneer: 05-10-09
Waar: rietveld lyceum
Wat besproken:
Bart en ik zijn samen naar deze school gegaan om te vragen of wij daar stage mogen gaan lopen en welke handelingen wij daarvoor moeten verrichten. Dit is goedgekeurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten